31 maaliskuuta 2008

Tuomari Orvelli

Myöntääkö syytetty käyneensä kielletyillä internetsivuilla?
Arvoisa tuomari Orvelli, en ole käynyt kuten esitutkinnassa mainitsin.
Mutta tässä on operaattorin antama lista käymistänne sivustoissa, väitättekö operaattorin ilmoittaneen teidän käyneet sivuilla joilla ette ole käynyt.
Varmaankin olen käynyt operaattorin mainitsemilla sivuilla. Esitutkinnassa en saanut nähdä tuota listaa niistä kielletyistä sivuista, joilla olen käynyt tietääkseni mitkä sivut on kielletty. Saanko nähdä sen nyt?
Sensuroitujen sivujen lista on salainen, joten ette voi nähdä sitä.
Kuinka sitten voin tietää, olenko käynyt kielletyillä sivuilla?
Äsken kuitenkin myönsitte käyneenne näillä operaattorinne listassa olevilla sivuilla.
Sanoin että en ensimmäiseksi epäile operaattorin vääristäneen listoja, mutta kun missään ei ole mainittu kiellettyjä sivuja, niin kuinka voisin välttää niillä käymistä?
Jokaisen täytyy noudattaa lakia ja jos jokin asia on kielletty, ei sitä saa tehdä. Ymmärtääkö syytetty tämän.
Kyllähän tuo tuolta osalta selkeältä kuulostaa, mutta pitäisi tietää millä tavalla olen lakia rikkonut kun minä en saa sitä listaa.
Väitättekö, että minä oikeuden puheenjohtajana en osaa tulkita lakia ja lukea listaa käymistänne internetsivustoista.
Enhän mitä tuomarin asiantuntemusta sikäli epäile, mutta kuinka voin puolustautua jos en saa perehtyä syytteiden yksityiskohtiin.
Teille on Valtion toimesta annettu ilmainen asianajaja, joten miksi ette anna hänen hoitaa puolustustanne, kun teillä ei ole ymmärrystä laeista.
Kun aikaisemmin keskustelin puolustusasianajani kanssa, niin hän sanoi puolustustaktiikan tässä oikeudessa olevan se, että myönnän syyllisyyteni kiistattomien todisteiden edessä ja hyväksyn oikeuden antaman tuomion.
MIksi sitten ette noudata asianajajanne antamaa ohjetta?
Koska olen syytön.
Miksi te jankkaatte tuota kun äsken myönsitte operaattorin listan olevan oikein.
En minä ole nähnyt operaattorin listaa enkä listaa kielletyistä sivuista, joten kuinka minä voisin sanoa niiden pitävän paikkansa?
Haluatteko nyt sitten kiistää, ettette ole käyneet kyseisillä kielletyillä sivuilla.
Kyllä, haluan kiistää sen.
Aikaisemmin myönsitte sen ja nyt kiistätte, pidättekö oikeutta pilkkananne?
En, arvoisa tuomari Orvelli, en, mutta kuinka voin tietää tehneeni rikoksen jos minulle ei kerrota mikä se rikos on?
Onhan teille sanottu rikoksenne olevan se, että olette käyneet kielletyillä internetsivuilla. Mikä tässä on epäselvää?
Ne kielletyt sivut. Ei missään ole ollut mainintaa niistä, joten en ole voinut välttää niillä käymistä?
Siis tarkoitatteko että kaikki käyvät kielletyillä internetsivuilla?
Ei tietysti kaikki, mutta jotkut.
Ja ne jotkut ovat teidän laillanne syyllisiä ja heitä tullaan rankaisemaan samalla tavalla. Haluatteko vielä mainita jotain ennen tuomion julistamista?
Haluan: Olen syytön enkä voinut tietää rikkoneeni lakia enkä tiedä sitä vieläkään, kun ette kerro millä sivuilla käyntini olivat kiellettyjä.
TUOMIO: Koska syytetty puhuu sekavia eikä ymmärrä tosiasioita, hänet tuomitaan vankimielisairaalaan kunnes hän on parantunut ja ymmärtänyt tehneensä rikoksen. Sen jälkeen hänen siirretään uudelleenkoulutusleirille. Jos hän joskus vapautuu, niin hän ei enää saa käyttää internettiä. Tämä päätös on lopullinen eikä siitä voi valittaa.

Ei kommentteja: